IZ IZVJEŠĆA PRAVOBRANITELJICE KOJE ĆE USKORO BITI NA SABORSKOJ SJEDNICI VIŠE JE NEGO OČIGLEDNO KAKO SMO ZNALI KAKO MOŽEMO OCIJENITI SIGURNOST UMIROVLJENIKA I STARIJIH SUGRAĐANA – TKO SNOSI ODGOVORNOST


Pred zastupnicima se uskoro nalazi točka dnevnog reda Izvješće pučke pravobraniteljice za 2018. godinu. Zašto ovo izvješće nije bilo pred zastupnicima u 2019. godini?

Socijalna sigurnost, domovi za starije, obiteljski domovi i udomiteljske obitelji, zaštita starijih osoba od nasilja u obitelji, ugovori o dosmrtnom uzdržavanju, uvođenje nacionalne mirovine teme su kojim se ovo izvješće bavi.

Eurostatovi podatci iznose da je u 2017. godini 19,6% stanovnika bilo u dobi od 65 godina i više, ok ih je u dobi do 14 godina samo 14,5%. Ubrzano starnje u odnosu na kvalitetu poboljšanja uvjeta života, i u kontekstu Strategije socijalne skrbi za starije osobe u RH za period 2017.-2020. godine, dobija bitku. Rješavanje problema samo odgađamo i to već dugi niz godina.

Stopa rizika od siromaštva u 2017. godini najviša je i iznosi 28,6 % upravo za one starije, one iznad 65 godina. Ono što je još alarmantnije je da u riziku od siromaštva živi čak 47,8% starijih od 65 godina u takozvanim samačkim obiteljima. Naš prosjek od 26% starijih osoba u riziku od siromaštva značajno prelazi europski prosijek od njih 14,4%. Mjere koje provodio ne daju ni približno dobre rezultate.

64 % stanovnika starijih od 65 godina prima mirovinu i tu smo na dnu europske ljestvice. Razmatramo mogućnost uvođenja nacionalne mirovine. No po analizama, tvrdi se u izvješću, temeljem kojih je Ministarsvo rada i mirovinskog sustava donio stav kako je „projekt uvođenja nacionalne mirovine kompleksna materija jer se radi o uvođenju novog socijalno-zaštitnog instituta, posebno imajući u vidu pozicioniranje i utjecaj na postojeći sustav socijalne skrbi te mirovinski sustav po pitanju najniže mirovine“. Sudeći po svemu neće nacionalna mirovina uskoro.

Neke od mjera iz Strategije su bile u provebi no one najbitnje ostavljene su 2020 Projketne aktivnosti usmjerenih na zadržavnaje starijih osoba u svojim domovima, uz npr. gerontodomaćice čiji je broj sati dolazaka ograničen na simboliku, dugi su redovi čekanja da uopće dobijete gerontodomaćicu podugački, a u nekim područjima ih uopće nema.

Sustavne mjere poput uvođenja statusa njegovatelja za starije osobe, nacionalne mirovine, ujednačavanje modela financiranja domova za starije i osobito aktualan ovih dana problem inspekcijskog sustava i nadzora ostavljene su zazadnju godinu primjene, dakle 2020. Tko vjeruje u njihovu provedbu? Kome lažemo?

Zajamčena minimalna naknada trebala bi se povećati, promjeniti visine cenzusa kako bi mjerama bio obuhvaćen veči broj starijih, posebno onih u riziku od siromaštva i teškoj deprivaciji.

O smještanim kapacitetima u državne domove, listama čekanja na žalost svi već dosta toga znamo. NETRANSPARENTNE LISTE čekanja neujednačeni kriteriji za prijem i cijene smještaja .. sve su ovo problemi na čije se rješenje čeka već dulji niz godina.

I ono malo nadzora nad radom domova pokazuje postoje neusklađenosti akata, unutarnji ustroj ne zadovoljava propisane kriterije. Nedostatak medicinskih sestara, fizioterapeuta i njegovatelja, opseg usluga ispod propisanog minimuma (kupanje i čišćenje soba). Nepravilnosti u postupcima primanja u dom, u vođenju evidencije i dokumentacije, dotrajalost prostora i opreme…

U 75% obiteljskih domova utvrđene su nepravilnosti u radu. ČUDIMO LI SE ŠTO SE KATASTROFE DOĐAĐAJU? Nedostatak medicinske sestre ili njegovateljice, neurednu evidenciju, smještaj većeg broja korisnika od utvrđenog kapaciteta, prostori su neuredni i neodržavani, a u sobama veći broj kreveta od propisanog. NAD KORISNICIMA SE PRIMJENJUJU MJERE SPUTAVANJA, POTVRĐUJE IZVJEŠĆE. Ograničavaju im se posjete.

Kako je HSU Grada Zagreba već o tome ranije u nekoliko navrata pisao i tražio, s ciljem poboljšanja života naših starijih sugrađana i daljem ostvarivanju njihovih prava, proširimo dijalog na svim razinama i uključimo se u tijela odlučivanja. OSNUJMO SAVJET ZA UMIROVLJENIKE I STARIJE OSOBE U SVIM ŽUPANIJAMA.